tisdag 18 juni 2013

Äntligen blommar den - Rhapsody in Blue!

Min fina Rhapsody in blue ros slog ut sin förta blomma igår. Underbart!
Denna ros köpte jag som en liten planta för ca 5 år sedan. När vi flyttade till vårt hus för ca 2 år sedan så fick den givetvis följa med. Jag ville inte lämna kvar den i min gamla trädgård. Vi flyttade i slutet av maj 2011 och rosen hade just då massor av knoppar. Men när jag hade planterat den i min nya trädgård då torkade alla knoppar och det var inte en endaste ros som blommade det året. Till och med alla bladen blev bruna och tråkiga. Jag vattnade kanske för dåligt...
Men som tur är så tog den sig året därpå och blommade fint, precis som det ska göra.
I år är det betydligt större och det finns nästan hundra knoppar synliga idag.



Det roliga med ´Rhapsody in blue` är att blommorna ändrar färg efter bara en dag.
När rosen precis ska slå ut så ser den ut såhär:
En ganska varm, lila cerise färg.

Rosen fullt utslagen dag 1:

Dag nummer 2 har det skiftat färg till en kallare och ljusare lila nyans.
Här syns skillnaden ganska tydligt, jämför knoppen som syns precis till vänster om den utslagna blomman. 

Rosen doftar svagt men med en väldigt god doft. Den har fina ljusgröna blad och blommar rikligt med många blommor. Så har ni inte denna så kan jag rekommendera denna ´Rhapsody in blue`

Här i bakgrunden syns mina stora alliumbollar och dessa har precis samma färg som rosen.


Blomsterdesign

4 kommentarer:

  1. Så fin den är Har ingen tur med den iår. Alla grenarna nickar och är jättekonstiga. Precis som hallonflugan varit där.
    Ha en skön vecka
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Den står på inköpslistan till min Chelserabatt!
    Så vacker!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Underbar vacker ros !
    Den står på önskelistan !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Otroligt vacker ros!

    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...