onsdag 26 juni 2013

Kontrast i färg och form - Japansk lönn

Olika färgkombinationer tycker jag är viktigt i en trädgård. Blandar man för många färger blir det lätt spretigt och rörigt. Vill man ändå ha många olika färger i sin trädgård så får man sätta dessa i olika rabatter. Man gör tex. en rabatt med den och den färgen och en annan rabatt med andra färgkombinatrioner.
På framisdan av huset har vi en liten rabatt där jag har lagt kullersten för att dölja jorden.
Här har jag en röd Japans lönn tillsammans med två ljusgrön buxbom.
Också här bryter lönnen av med både färg och form mot den runda buxbomen och de mjuka runda stenarna.



Balkonglådorna matchar lönnen och buxbomen.



I min trädgård har jag bara en enda rabatt, förutom den på framsidan, och den har jag delat upp i 2 olika färgkombinattioner.
Den vänstra sidan består enbart av lila, vita och någon enstaka rosa blomma. Den högra delen består av vita, aprikosa och limefärgade blommor. 
Men på den högra sidan har jag ändå planterat en utstickare, nämligen en röd Japans Lönn. Jag tyckte att den var så fin och kunde inte motstå den. Intill står min stooora Vidjehortensia med sina intensiva ljusgröna blad. Tillsammans bildar dessa en fin färgkombo.
Vidjehortensian har ganska runda blad och det blir en bra kontrast till Lönnens flikiga blad.



Blomsterdesign

3 kommentarer:

  1. Snyggt är det när bladform och bladfärg framhäver varandra så snyggt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Läckert! Jag tokgillar verkligen dina balkonglådor också. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Fint med stenarna runt växterna. Härliga färger tillsammans. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...