tisdag 13 augusti 2013

Hortensia i kruka och i rabatten.

Då har man redan varit igång och jobbat 2 dagar. Man vänjer sig fort med att börja jobba, både vad det gäller tider och rutiner. Tur är väl det så att det inte tar flera veckor...

Sommaren verkar ha gjort ett uppehåll denna veckan. Det är kallt och blåsigt. Har bara varit 17 grader idag och det är ju lite väl kallt.  Nu när jag kom hem efter jobbet så har flera krukor blåst ner och blommorna har knäckts och gått sönder. Detta brukar ske på hösten och inte i mitten av augusti...
En blomma som klarar sig bra när det blåser är Hortensian. Den står lika fint oavsett väder.
Just denna köpte jag i Köpenhamn under semestern för bara 30kr! Jag har planterat den tillsammans med silver njurvinda och den kommer att vara fin länge, säkert en bra bit in på hösten. Hortensian är nästan som vackrast när det börjar blomma över och färgen gå åt det gröna hållet. Då kan man använda den i olika arrangemang som t.e.x kransar eller bara klippa av närga blommor och lägga på ett fat. Blommorna håller sig fina i flera dagar utan att man behöver vattna.




I rabatten har jag flera olika Hortensior. Två stycken vita som båda två redan har blommat över. Dessa två köpte jag förra året och hade dessa i krukor. Under vintern fick de stå i uterummet och fick lite vatten så och då, I mars när kälen i marken hade släppt då planterade jag ut dessa i rabatten. Det är nog därför de har blommat lite tidigare. 

Men en annan Hortensia som jag har haft i trädgården i flera år är snart i full blom:


Blomsterdesign

2 kommentarer:

  1. Fint! Så läckert med njurvindan. Jag fick en i maj som ser lika fin ut ännu. Vet inte om den klarar vårt klimat ifall jag skulle gräva ner den. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. 30kr för en Hortensia vilket fynd
    jag köper aldrig dessa hortensior i krukor för tycker att de är för dyra att ha som sommarblommor
    men skulle ju kunna försöka övervintra någon i källaren det har jag inte ens tänkt på tidigare
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...