fredag 20 september 2013

Blommig fredag - Om jag vore en blomma

Veckans Blommig fredag var svårt tyckte jag. `Om jag vore en blomma´ vilken skulle jag då vara...
Hmm....

Min första tanke var faktiskt ett sorts ogräs. Det finns lite här och var, kommer gärna tillbaka år från år och är jäkligt envis. Det låter lite som jag. Men jag tycker det känns lite sorgligt att välja ett ogräs så jag tänkte om och kom fram till att en Hortensia kändes bättre!

Vet egentligen inte riktigt varför jag valde den men det är iallafall inte efter utseendet, jag är inte alls rund och bolliknande, tvärtom är jag smal.
Men jag valde kanske hortensian för att den växer långsamt men noggrant, och kommer troget tillbaka varje år. Jag är inte världens snabbaste person men det jag gör gör jag med stor noggrannhet, det blir oftast bäst då.

Jag har 9 st olika Hortensior i min lilla trädgård på ca 150 kvadratmeter. Jag har "vanlig" hortensia men även syrenhortensia och vidjehortensia.

Men min favorit är nog ändå Vidjehortensian



Jag gillar att vara ute trädgården året om och det gör ju Hortensian också eftersom den är en perenn. Men också för att den börjar tidigt på året med att få små gröna blad och den blommar länge länge nästan till frosten tar den.
Mina favoritfärger är vitt och lime och en Hortensia är ju först limegrön som sedan blir vit när den blommar och till sist blir den grön igen innan den vissnar.



Framåt hösten kan man klippa av av blommorna och använda till olika arrangemang.
Lägga på ett fint fat eller...


Göra fina kransar och andra dekorationen.
Jag gillar att pyssla och dekorera därför passar Hortensian bra.


Vill ni se fler bidrag till veckans Blommig fredag så kan ni titta här

Önskar er en trevlig helg!


Blomsterdesign

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...