fredag 25 oktober 2013

Blommig fredag - När växterna själv får välja

Då var det fredag igen och ett nytt tema med Blommig fredag.
Denna veckan är det `när växterna själv får välja´.

I min trädgård har jag en mycket envis lupin som kommer tillbaka hela tiden. Det känns som att jag grävt upp den hur många gånger som helst men ändå kommer den tillbaka... Egentligen kan jag inte säga varför jag inte vill ha den i min rabatt, kanske är det färgen jag inte gillar. När jag köpte den för ett par år sedan så var den vit och nu har den blivit rosa och jag är inte så förtjust i ljusrosa.
I år har jag varit lite snällare mot den och låtit den blomma klart innan jag tänkt gräva upp den, men den har blommat konstant från i somras till idag och den kommer säkert att hålla på ett tag till eftersom den har 2 stänglar som ännu inte slagit ut.
Men nästa år får den nog inte bo kvar...

Så här såg den ut i juli:


I augusti: 

I september:
Och
Så här ser den ut idag:


En annan blomma som också kommer tillbaka trots är denna mörkröda liljan:


Trevlig helg!


Blomsterdesign

7 kommentarer:

  1. Så heldig du er, da! Hvorfor ikke bruke dem som snittblomster?

    SvaraRadera
  2. Ja lupiner de kan allt t för sig av trädgårdens utrymma lite är det snyggt men inte för mycket av den
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så flott at denne vakre planten dukker opp igjen gjennom sesongen!
    Og flott er den til blomsterdekor også:)
    Ønsker en fin helg:))

    SvaraRadera
  4. Lupiner är ju riktiga rymmare.
    Jag gillar dessa växter för man vet inte vilken färg som dyker upp.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. De är hur snygga som helst.... på bild!
    Jag fattar inte varför man inte vill ha dem i trädgården,,,Men jag är som du!

    Utrota!

    Må gott!

    SvaraRadera
  6. Lupiner är vackra, särskilt regnbådslupinerna,och de byter färg, Har faktiskt köpt en vit som inte skulle sprida sig, och det förstår jag nu, för den har ännu inte blommat. Men bladen är fina de med, Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Jättefin! Ska köpa några nästa år, gula, rosa och vita :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...