torsdag 13 september 2012

Min fina stad Landskrona...

När man hör någon om Landskrona i media så är det ofta negativa saker som kommer upp.
Tyvärr är det så..
Visst finns det problem i staden men det gör det nog i de flesta städer.
Men Landskrona är en fin stad och ligger vackert ända ute vid havet.
Så idag vill jag bara visa några positiva bilder från min fina stad Landskrona
Fiskargumman står och tittar ut över havet, vinden blåser i både kjolen och huvudschalen
framför sig har hon en skottkärra (eller rullebör som vi säger i skåne) den är full av sill.
I bakgrunden ser man den lilla ön Ven.

Vattentornet är väl ingen vacker sak men den är en symbol för Landskrona
 och syns från långt håll utifrån havet.

Citadellet byggdes redan i mitten av 1500-talet och är fortfarande i fint skick.
Med en innre och en yttre vallgrav så var denna fästning väl skyddad mot fiender år 1559
när den var färdig byggd. 
Idag finns guidade turer så att alla kan besöka dena fina byggnad.

På andra sidan vallgraven ligger många små söta kolonistugor med vackra, gamla trädgårdar.
Landskrona har 7st koloniområde i kommunen. Många är väldigt fina och välskötta.

Vi har många fina rondeller och kommunen lägger mycket tid och pengar  på att hålla dem fina.
Landskrona har även kallts rondellernas stad.



Blomsterdesign i Landskrona

2 kommentarer:

  1. Landskrona är en fin stad men visst är det vi läser om negativt för det mesta. Men så är det ju med alla städer.
    Ha en mysig dag och tack för dina fina ord om mina tovade tomtar.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Så kul att se! Jag har bott några månader i Landskrona - eller snarare strax utanför i Vadensjö. Fick riktig längtan tillbaka senast igår när jag såg "vem tror du att du är?" på svt med siv malmkvist.
    Fina bilder!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...